De werkgroep bestrijkt (sinds februari 2008) het grondgebied van de huidige gemeente Boxtel (dus inclusief Liempde, Lennisheuvel en sinds 2021 ook Esch). De werkgroep valt onder Heemkunde Boxtel en stichting Kèk Liemt.

De voorzitter van de werkgroep is bereikbaar via telefoonnummer 06-53364093 en email archeo@heemkundeboxtel.nl

Op 15 oktober 2017 openden we samen met het Oertijdmuseum een ArcheoHotSpot in Boxtel. Eerder werden er ArcheoHotSpots geopend in Amsterdam, ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven, Nijmegen, Arnhem, Utrecht en Castricum. De HotSpots zorgen dat er meer contact komt tussen archeologen en het grote publiek. De ArcheoHotSpot in Boxtel is gratis toegankelijk tijdens de openingstijden van het museum. Dat is van dinsdag tm zondag van 10:00 tot 17:00uur.
U kunt er dan aankloppen voor vragen over archeologie en over dat vreemde voorwerp wat u gevonden heeft. Daarnaast zullen we elke eerste zaterdag van de maand van 10:00 tm 15:00 uur aan het werk zijn met kennis overdracht, het schoonmaken, sorteren en determineren van vondsten uit Boxtel en omgeving. Het programma voor komende maanden kan hier opgehaald worden.

De werkgroep beschikt over een “referentie-verzameling”. De voorwerpen in die verzameling zijn uitvoerig gedateerd. Vrijwilligers kunnen hun eigen vondst vergelijken met de voorwerpen uit deze verzameling om te weten te komen hoe oud hun vondst is.

De werkgroep probeert mee te kijken met werkzaamheden in Boxtel door beroepsarcheologen, en verzamelt rapportages die de diverse bedrijven maken over Boxtelse onderzoeken.
Een deel van kennis over archeologische vondsten in Boxtel is hier te vinden.

Beroepsarcheologen deponeren hun vondsten allemaal in het Rijksdepot in ‘s Hertogenbosch. De werkgroep spant zich in om de fraaie en belangrijke vondsten bij het depot te lenen en te exposeren in het Oertijdmuseum aan de Bosscheweg 80 te Boxtel.

De werkgroep wisselt informatie uit met metaaldetector-amateurs over gebieden waar in welke periode onze voorouders sporen achterlieten. In bijna heel de gemeente zijn Romeinse sporen opgedoken, in de Middeleeuwen leken de mensen erg geconcentreerd in wat nu het Centrum.

Regelmatig organiseert de werkgroep speciale determinatie dagen: Deskundigen vertellen of die ene vondst bijzonder is, of dat het toch een gewone alledaagse steen is.

In 2014 heeft de werkgroep afspraken gemaakt over de manier waarop de werkgroep omgaat met de gemeente en het archeologiebeleid van de gemeente.
Archeologiebeleid en gemeente

fbicon twiticon