Notitieblok door Piet Dorenbosch
achterkant vel A46
historie den ook, onbrak in 1958. Sinds het uitstekend opstel over de
generaliteitslanden 1) van de Bossche archivaris L. Pirenne is geen
enkel artikel van dien aard verschenen.
1) deel VIII van de Algemene Geschiedenis der Nederlanden (1955)
Brab 17 – no 6 nov ’68
p. 486 (Brabantica aanwinsten Bibliotheek Genootschap
Cauberghe Jozef, Vroomheit en volksgeloof in Vlaanderen. Folkloristisch
calendarium Heideland / Hasselt 1967 147 bladen
Brab 18 no 6b nov ’69
Brantica- aanwinsten bibliotheek Genootschap
p. 217 Diepen D. van De bodem van Noordbrabant, toelichting
bij blad 8 van de Bodemkaart van Nederland schaal 1:200 000
Stichting voor bodemkartering Wageningen 1968. 164 blz.
Brab II p 139 Nieuwe boeken
JJm Heeren: Het Helmondse geslacht Raaymakers 1953 63 blz
Bijdrage tot de studie van het Brabantse Heem III
Prof Dr J. Dhondt: Proloog en de Brabantse Geschiedenis
p. 12 Als besluit mogen we dus gerust aanvaarden, dat op de linker-
oever aan de Maas een strook gronds langs de gehele loop bij Teisterbant
hoorde met als zuidergrens een lijn Herpen, Rosmalen,
Orthen, Baardwijk, Prinsenhage 38)
38) Tussen deze lijn en wat we aangaven als noordergrens van
Toxandrië (een lijn Alphen-Bakel) ligt een gebied, waarvan
niet te zeggen is bij welke gouw het behoort
Naar het Noorden toe reikte Teisterbant tot aan de Linge
A47 Palmzondag
Dr C R Hermans: Kindervreugd op Palm- Zondag in
N. Brabandsche Volksalmanak, 1843, blz. 49 -53
Frans van Immerseel: Paastijdgebakken
p. 9 Te Eindhoven hoort men van Paaslammekens en deze worden aan de
getrouwste bezoekers op Paasdag gratis aangeboden.
p 14 Bij het bakken van het Vrijdagbrood gebruikt men soms, voor het
ontsteken van het vuur, het hout van de vorige Palmpaas
Dat Paasbroden de afbeelding van een lam dragen is te begrijpen
Het Paaslam als offerdier werd doorgaans door de minder welgestelden
gebruikt, later werd het gemakkeheidshalve in brood nagebootst.
…..p 30 Bijna altijd is er boven op de Palmpaas een “krakeling”
vastgezet. Die heeft op sommige plaatsen de vorm van een zonnewiel
De eenvoudigste krakeling is niets anders den de nabootsing,
in gebakken deeg, die men de dode Germanen in het graf medegaf.
Als vervanging voor de oorspronkelijk in natura medegegeven
armring of halsring.
p 45 Te Hoegaarden eten de Apostelen na de mis van Palmenzondag vis
bonen, boter, kaas en mik.
HOK 1e jg 1933 De Koninklijke Sint Sebastiaansgilde van Hoogstraten
1533 – 1933
Het waren de rederijkers van ’t Eglantierken, die in de 2e helft der
XVIe eeuw den palmezel van de kerk van ’t begijnhof naar de collegialen
kerk trokken en daarbij verkleed waren als de twaalf apostelen.
Uit ‘t testament door den de E. H. Dionys Backers, kapelaan der
collegiale kerk van Sinte Catharina te Hoogstraten, den
30 Dec 1525 opgesteld, waarin wij lezen:
Transcriptie en redigeren: oktober 2024 Hans Mestrum m.b.v. Transkribus